Hashtagi w mediach społecznościowych cz. 1

Korzystając z mediów społecznościowych trudno nie zwrócić uwagi na hashtagi. Choć można pomyśleć, że są one charakterystyczne dla Instagrama czy Twittera, pojawiają się wszędzie. Od Facebooka, po LinkedIn, Pinterest czy TikTok. Jako, że jest to coś powszechnego, możemy nie zastanawiać się nad ich wartością czy zasadami, którymi powinniśmy się kierować projektując hashtag idealny. Warto jednak pochylić się bardziej nad tym tematem.

 

źródło

 

Hashtagi – pochodzenie słowa

Zacznijmy jednak od początku. Hashtag to połączenie dwóch angielskich słów. Hash wskazuje na symbol #, a tag to znacznik. Razem tworzą proste narzędzie, które ludzie wykorzystują już od lat 80-tych. Początkowo używano go do kategoryzacji tematów na popularnej wówczas platformie IRC.

 

To, jak i gdzie dziś wykorzystujemy hashtag, jest jednak stosunkowo nowym wynalazkiem. Ideę używania takich znaczników w mediach społecznościowych zaproponował Chris Messina, developer Google. W sierpniu 2007 r. opublikował on na Twitterze wpis, w którym zasugerował użycie symbolu # do grupowania dyskusji. Społeczność chętnie przyjęła ten pomysł i do dziś możemy obserwować jego popularność. Można śmiało stwierdzić, że hashtag zawitał na stałe do naszej codzienności.

 

 

źródło

 

Mówiąc obrazowo, hashtagi to etykiety przyklejane na pudełka z jednolitą zawartością. Pozwalają nam odnaleźć się w informacjach, które bez przerwy na nas nacierają. Stawiając znak # przed wyrazem lub ciągiem słów, tworzymy link. Po kliknięciu w niego, jesteśmy przekierowani do wpisów z tej samej kategorii. 

Mogło by się więc wydawać, że jako odbiorcy jesteśmy szczególnymi beneficjentami takiego rozwiązania. Gdyby jednak tak było, czy hashtagi miałyby szansę zyskać tak ogromną popularność?

Warto się przyjrzeć dokładniej, jakie korzyści czerpią z hashtagów twórcy internetowi. Nie ważne, czy prowadzi się firmę, chce wypromować markę osobistą lub zorganizowane wydarzenie. Korzyści są duże, a oto kilka z nich.

 

źródło

 

Hashtagi – korzyści, jakie płyną z ich wykorzystywania

 

WIĘKSZA ROZPOZNAWALNOŚĆ

Dobrze zaprojektowany hashtag może podbić świat. Stworzenie hashtagu związanego z własną działalnością jest w stanie sprawić, że staniemy się lepiej rozpoznawalni. Dlaczego? Użytkownicy mediów mogą zacząć wykorzystywać go do własnych celów. Treści otagowane w ten sposób będą się łączyć i kojarzyć z naszą firmą, osobą lub wydarzeniem.

 

WIĘKSZE ZASIĘGI

Dzięki hashtagom nasze wpisy mogą dotrzeć do większego grona odbiorców. Stają się łatwiejsze do wyszukania i powiązane z innymi, podobnymi treściami. Według badań serwisu EdgeRank otagowany wpis na Twitterze ma dwukrotnie większą szansę zostać retweetowany. Co więcej, 70% firm uważa, że hashtagi zwiększają zainteresowanie wpisami publikowanymi w ich mediach społecznościowych.

 

DOTARCIE DO GRUPY DOCELOWEJ

Różne grupy osób wykształciły swój specyficzny język. Posługują się nim na co dzień, także w mediach społecznościowych. Dotarcie do wybranej przez nas grupy z pewnością ułatwi użycie dobrego hashtagu. Wystarczy, że będzie on zaprojektowany zgodnie z wymaganiami ich języka. Osoby z naszej grupy docelowej muszą wiedzieć, że umiemy mówić tak, jak one.

 

UPORZĄDKOWANY CONTENT

Wiele osób nie przepada za poczuciem chaosu. Takie odczucie mogą wywołać nieuporządkowane treści w naszych serwisach społecznościowych. Użycie hashtagów do klasyfikacji wpisów na pewno pozytywnie wpłynie na doświadczenie odbiorców. Umożliwi im wyszukanie interesujących treści, np. takich należących do jednego cyklu tematycznego.

 

Hashtagi – jedno narzędzie, wiele możliwości

Hashtag to niepozorne, lecz potężne narzędzie. Opanowanie tego, jak z niego korzystać nie jest trudne. Gdy zrozumiemy sposób działania hashtagów, otwiera się przed nami cały wachlarz możliwości. Możemy z nich korzystać w różnych mediach społecznościowych, ale także na różne sposoby. W zależności od tego, jakie cele chcemy osiągnąć, możemy wybrać najbardziej odpowiedni typ. Hashtagi można podzielić na kategorie takie jak:

 

hashtagi kontentowe – klasyczny rodzaj hashtagu, służy do grupowania wpisów dotyczących danego tematu. Przykładowo zamieszczając zdjęcie książki, można otagować je hashtagami takimi jak #book czy #reading.

 

źródło: Canva

 

hashtagi miejsc – pozwalają przyporządkować post do konkretnej lokalizacji. Warto z tego korzystać niezależnie od tego, czy tagujemy duże miasto: #Warsaw, czy bardziej konkretne miejsce: #SiedzibaFirmy.

 

źródło 

 

hashtagi produktowe – tagujemy w ten sposób wpisy dotyczące konkretnego produktu. Warto ich używać, gdy chcemy wypromować produkt. Dzięki takiemu hashtagowi widzimy także, w jakich kontekstach użyty jest dany przedmiot, np. wspomniana wcześniej książka:  #TytułKsiążki.

 

źródło

 

hashtagi firmowe – hashtagi stworzone w celu promowania danej firmy i jej działań. Takie użycie może ułatwić wykreowanie wizerunku marki oraz podnieść jej rozpoznawalność: #NazwaFirmy.

 

źródło: Canva

 

hashtagi akcji marketingowych i kampanii społecznych – tworzona w celu promowania konkretnej akcji. Ten typ hashtagu jest bardzo efektywny i może przerodzić się w treść viralową. Trudno zapomnieć jak efektywne i rozpoznawalne były akcje kryjące się pod hashtagami #icebucketchallenge #metoo czy polskie #hot16challenge.

 

źródło 

 

Podsumowując możliwości, jakie daje nam tagowanie wpisów można stwierdzić jedną rzecz. Hashtagi mają moc! Aby ją wydobyć, należy stosować się jednak do kilku wytycznych. Napiszemy o nich już w kolejnym wpisie 🙂